Visitkort

Visitkort ger en professionell signal från dig till mottagaren. Du signalerar inte bara formella kontaktytor när du överlämnar ett kort till en mottagare, du säger också någonting mer om dig själv och den verksamhet du företräder.

VisitkortVisitkorten har en lång historia. Bruket kan ledas ända tillbaka till det forntida Kina. I Europa verkar de ha introducerats åtminstone sedan 1500-talet.

Visitkort blev vanliga i Frankrike under 1600-talet genom att förenkla ett invecklat system av artighetsvisiter som då rådde inom aristokratin. Genom särskilda förkortningar kunde visitens syfte markeras på kortet, exempelvis p.p.c. från franskans ”pour prendre congé”, som betyder att ta avsked.

Det moderna visitkortet används företrädesvis av anställda inom företag och organisationer och blev vanliga från 1900-talets början och framåt. Ofta har kortet en iögonfallande utformning med logotyp, kontaktytor och ibland även fotografi på personen i fråga.

Det finns olika standardformat som exempelvis 89 x 51 mm som är vanliga i USA och Kanada.
I Skandinavien och västra Europa är det mest förekommande formaten 90 x 50 mm och 85 x 54 mm.

Mot ett mindre tillägg få dem skurna i önskad storlek.

Visitkort signalerar

När man får ett kort av någon ny bekantskap får man också en liten hint om vem som representerar vad. Kortet kan bland annat påminna om vad verksamheten gör och hur dess personal vårdar sitt eget varumärke.

Undertecknad fick för en tid sedan ett visitkort av en kommunanställd som uppenbarligen var en helt ”egentillverkad” version av kommunens visitkorts lay out. Kortet följer inte på långa vägar kommunens grafiska profil. Kommunens logotyp saknas, symbol och färgersättningen påminner mer om en skönhetssalong än en kommunal förvaltning. Det står dock – förutom namnet – kommunnamn, titel och en kommunal e-postadress på kortet men när det överlämnades uppstod förvirring. Vem representerade personen egentligen och är personen verkligen anställd hos kommunen?

Alltså, visitkort signalerar mer än man kan tro. Team Heja rekommenderar tydlighet och att vårda sitt varumärke. För man kan också fråga sig vad ett skrynkligt kort, som kanske legat flera månader i en plånbok, signalerar? Kanske att personen är en slarver?

Oftast är det vårt undermedvetna som registrerar och skapar en mer eller mindre stark positiv känsla. Får du ett förvirrande eller skrynkligt visitkort kan man undra över hur personen kommer behandla ditt ärende.

Vill man överlämna sitt visitkort med lite finess kan man överlämna visitkort kombinera i ett påkostat fodral i renskinn. Fodralet blir en giveaway som kunden kan förvara sina visitkort i och inte minst en snygg gest från dig.

Maila: heja@teamheja.se
Ring: 0705-480 285